Friday, December 3, 2010

Modul Mengurus Tekanan



OBJEKTIF: Mendedahkan kepada para peserta bahawa dalam hidup ini akan wujud pelbagai bentuk tekanan dan memberikan tips kepada mereka bagaimana untuk mengurus tekanan.

FOKUS: Untuk peserta-peserta yang bakal menguruskan organisasi/kem kepimpinan/kem motivasi

MODUS OPERANDI:

1) Peserta dibahagikan kpd beberapa kumpulan (cth untuk 4 kumpulan; 5 orang/kumpulan)

2) Sediakan 4 check point. setiap satu check point akan ada satu tugasan yang perlu diselesaikan mengikut masa yang diberikan.

3) Contoh-contoh tugasan pada setiap point (jika modul ini dikehendaki diselesaikan dalam masa 1 jam; jadi kena pandai budget masa untuk setiap tugasan supaya peserta tidak dapat selesaikan tugasan untuk setiap check point)

a) check point 1 : mengasingkan kekacang mengikut jenis. 4-5 jenis kekacang(kacang merah, hijau dll) diletakan sekali dalam sebuah dulang. peserta dikehendaki mengasingkan kacang-kacang tersebut mengikut jenis-jenisnya.

b) check point 2 : benang perlbagai warna disimpulkan secara serabut. peserta dikehendaki menguraikan simpulan tersebut bagi mengasingkan benang mengikut warna.

c) check point 3 : setiap orang dalam kumpulan dikehendaki menjalankan satu sub-tugasan secara individu. (cth: si A dikendaki membawa sebuah barang yang sangat berat; si B dikehendaki membersih sekeliling ruang; si C dikendaki menggali lubang yang sedalam 7 kaki; si D dikendaki buat sandwich dan bancuh teh; si E dikehendaki membina sebuah bangsal)

d) check point 4 : peserta dikehendaki menyelesaikan sebuah binaan (cth: menara warisan 100 tingkat) dengan menggunakan bahan-bahan tertentu. Tetapi barang-barang untuk membuat binaan tersebut telah disembunyikan ditempat yang berlainan. Peserta dikehendaki mencari bahan-bahan tersebut mengikut hint yang diberikan. (contoh bahan binaan: kertas manila; kertas warna; gunting; gam; kotak; bendera Malaysia; gambar perdana menteri)


RASIONAL:

Setiap tugasan yang dibuat untuk menimbulkan tekanan pada setiap peserta. Disini kita akan mendedahkan kepada peserta bentuk-bentuk tekanan yang akan timbul samada dalam organisasi mahupun kehidupan mereka sendiri. Contohnya pada check point 1 dan 2, mereka dikehendaki mengasingkan kekacang pelbagai warna dan ikatan benang yang bersimpul. Disini akan lahirnya tekanan dalam diri mereka kerana memang susahkan untuk menyelesaikan tugsan tersebut disamping masa yang terhad. Dan mungkin sahaja ada dikalangan peserta yang akan berputus asa untuk menyelesaikan tugasan dan akibatnya, tugasan dilakukan dengan sambil lewa. Fasilitator akan memainkan peranan dengan menyamakan tugasan tersebut dengan keadaan realiti yang sebenar sebagai contoh apabila mereka dikenhendaki untuk membuat suatu program besar dan banyak perkara harus diselesaikan. Dan jika dalam keadaan begini ada yang berputus asa, maka tekanan akan bertambah. Disinilah pentingnya sokongan dan kerjasama untuk mengurangkan tekanan yang wujud.

Pada check point 3, tugasan dibuat bertujuan mewujudkan tekanan pada individu dalam sesuatu kumpulan atau organisasi. Setiap individu telah diberikan tugasan yang berbeza dan setiap tugasan sebenarnya sangat sukar untuk dibuat berseorang. Maka nanti akan timbul tekanan kerana mereka merasakan sangat terbeban untuk melakukan seorang diri sedangkan masing-masing hanya sibuk membuat tugasan sendiri. Mereka lupa bahawa mereka adalah dalam satu kumpulan. Begitulah dalam sesebuah orgnisasi, pabila masing-masing sibuk dengan urusan/program sendiri, mereka lupa rakan sepasukan mereka perlukan bantuan. Jika keadaan ini berlarutan dalam sesuatu organisasi maka akan wujudlah tekanan sesama ahli.

Manakala di check point terakhir, check point 4; diwujudkan sebenarnya untuk mengajar peserta bahawa tekanan boleh dikurangkan pabila adanya strategi yang sistematik dalam melakukan kerja. Dalam tugasan tersebut mereka diminta untuk membuat suatu binaan tetapi bahan-bahan perlu dicari dan masa sangat suntuk. Maka beginilah keadaannya pabila mereka kelak ingin membuat sesuatu kerja tetapi tiada perancangan dan pabila saat-saat akhir barulah kelam kabut mencari kurang sana sini. Perancangan yang baik akan melanjarkan kerja dan dapat mungurangkan tekanan.


2 comments:

ms. ck said...

salam. sebarang komen dan perbincangan penambah baikan modul ini amat dialukan.syukran.

Wan Nurul Hanani W Md Yusof said...

Assalamualaikum .minta izin guna modul ni

Post a Comment